بسم الله الرحمن الرحيم
«مَاخَلَقْتُ الِانْسَ وَالْجِنَّ الّامَايَعْبُدونِ»
هدف آفرينش
دراين آيه از قرآن به وضوح حضرت حق تعالي هدف خلقت را بيان ميكند .خداوندمتعال در آيه ي شريفه ميفرمايد عبادت تنها چيزي است كه انسان رابه خاطر آن آفريده است واز وي انتظار دارد.ولي عبادت يعني چه؟!
انواع قرآن
قبل از اينكه به معني عبادت بپردازيم باي منبعي را كه ميخواهيم از آن براي حرف خود استفاده كنيم بشناسيم و قرآن بهترين و محكمترين منبع ماست.ولي آياقرآن صرفاًهمين قرآن مكتوب است؟!خير قرآن انواعي دارد.وحي انواعي دارد.طبق احاديث معتبري كه موجود ايت مثلاًسخن اميرالمؤمنين در جنگ صفين،قرآني داريم ناطق. ويكي هم همين قرآن مكتوب.پس سخن معصوم عين شخن خداست.وسخن خداهرگزعبث نخواهد بود.در نتيجه سفارشات ائمه ي معصوم به علم عين سفارش خداست.
علم وعبادت
حال آياتناقض در سخنان خداوند ممكن است؟!خير.خداوندحكمت وعلم وعدل مطلق است.پس باكنار هم چيدن اين نتايج ميتوان فهميد كه علم نيز نوعي عبادت است.ولي سؤال.مسئله ي علم حل شد ديگر مسائل چه؟!ما كه نميتوانيم تمام عمر خود راصرف اين اثبات ها بكنيم.اينجاست كه مسئله ي يك ملاك وسنگ محك براي تشخيص عبادت از غير،مطرح ميشود.
تكليف
پس حال باتوجه به گستردگي عبادت وافعال عبادي،ميخواهيم كاري بكنيم كه به قول آقاي پناهيان چون صد آيد نود هم پيش ماست!كاري چون كار عرفا.عرفا كه كاري را نميتوانند بررسي و كالبدشكافي كنند.اصلاًامكان چنين كاري نيست!آنان سنگ محكي دارند كه با افعل را ميسنجند.خب آن چيست كه عرفا راعرفا كرد؟!تكليف!همان چيزي كه آقا سيد علي قاضي را ساخت.شهيد مطهري را سخت وامثال اين ستارگان تاريخ بشري.بايد تكليف را يافت بايد ديد چه چيزي تكليف و وظيفه است.
روش شناخت تكليف
حال تكليف راچگونه بشناسشيم؟حجت!بايد ديد كه حجت ماكيست؟حجت درزمان ما كيست؟خب معلوم است در زمن حاضر كه پيامبر نيست،حجت امام است.ولي امام زمان ما غيب است!اينجاديگر حجت امينان امت براي ما حجت اند.آنان كه پيامبر فرمود علما امين امت اند.حال چگونه عالم را بشناسيم؟براي اين كار همين كافيست كه به معرفي شدگان وتاييد شدگان از طرف علماي قبلي رجوع كنيم.هلميي كه اگر زنجيره ي تاييدشان راوصل كنيم به معصومي ميرسد.
«...وجزانجام تكليف نيست طريق عرفان ...»
محمد جواد خدائي
22/فروردين/1391
نظرات شما عزیزان:
|